Monday, April 16, 2007

KHIDMAS DI PERKAMPUNGAN ORANG ASLI.

GUA MUSANG, 16 Feb – Skuad Ibu Pejabat ( SIP ) telah dipelawa oleh pihak IOA (Islamic Outreach ABIM) untuk ke perkampungan orang asli sebagai sukarelawan dakwah orang asli. Pihak Briged Bakti telah menghantar 4 orang dari kalangan SIP ke perkampungan orang asli.

Program ini berjalan selama 4 hari 3 malam dan bertolak dari Pusat Latihan Orang Asli (PLOA) Kok Lanas, pada pukul 10.30 malam. Perjalanan yang cukup mencabar dan penuh liku terpaksa ditempuh dan diredah ini memakan masa selama 5 jam sebelum sampai ke destinasi yang dituju.

Program ini bertujuan untuk merapatkan jurang antara orang asli dengan orang tempatan, menyampaikan dakwah islamiyah dan menyemat nilai-nilai islamiyah kepada penduduk orang asli. Di sana penduduknya lebih kurang seramai 200 sehingga 300 orang di mana penduduknya terdiri daripada 3 agama iaitu agama islam, agama kristian dan agama sewan (agama nenek moyang).

Antara aktiviti yang dijalankan di sana ialah makan malam keraian, solat maghrib dan isyak berjemaah, ceramah agama, kelas fardu ain dan sesi menziarahi kampung. Aktiviti ini mendapat sambutan yang memberangsangkan dan mendapat kerjasama yang baik dari penduduk di situ. Kebanyakan aktiviti ini dijalankan di balai raya ABIM.

Akhirnya, program ini berjaya mencapai matlamat asal walaupun terdapat cabaran dan rintangan yang terpaksa ditempuh. Kepulangan pihak IOA kali ini berjaya menarik dan membawa pulang 6 anak orang asli ke PLOA untuk menyambung kursus mempelajari agama islam dengan lebih mendalam. Kira-kira 10.00 pagi, program ini selesai dan bertolak pulang ke PLOA.

No comments: